Co może być przyczyną uszkodzenia maglownicy?
Maglownica, jako część eksploatacyjna w samochodzie, prędzej czy później ulega zużyciu. Jednak co sprawia, że dochodzi do jej uszkodzenia szybciej? Jak zadbać o stan techniczny maglownicy, aby mogła sprawnie służyć przez wiele lat?
Przyczyny uszkodzonej maglownicy
Producenci aut deklarują, że maglownica powinna wytrzymać minimum 10 lat lub nawet 200 000 kilometrów przebiegu. Niestety często trzeba ten element wymieniać znacznie wcześniej. Dlaczego? Najczęstszym powodem uszkodzenia maglownicy jest zły stan dróg. Jeżdżenie po nierównościach i dziurach może doprowadzać do dużo szybszego zużycia elementu. Z tego względu warto, w miarę możliwości, omijać tego typu przeszkody i wybierać trasy z lepszą nawierzchnią. Należy pamiętać jednak, że nawet przy odpowiedniej profilaktyce naprawa maglownicy prędzej czy później okaże się nieunikniona. Co ciekawe, także modyfikacje w układzie jezdnym - np. zakładanie dużych felg i niskoprofilowych opon - również niekorzystnie wpływają na stan elementu. Wrogiem maglownicy może okazać się także rdza.
Uszkodzona maglownica - naprawa czy wymiana?
Nowa maglownica może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Na szczęście w znacznej większości przypadków możliwa okazuje się regeneracja części. Naprawa maglownicy jest o wiele tańsza niż jej całkowita wymiana. Należy jednak zawsze przeprowadzać ją w profesjonalnym serwisie. Ocenę stanu części także powinno się pozostawiać mechanikowi. To właśnie on, ze swoją wiedzą i doświadczeniem, najlepiej będzie wiedział, czy w danym przypadku regeneracja maglownicy jest opłacalna. Część uszkodzona mechanicznie, wskutek wypadku lub kolizji, z reguły musi zostać wymieniona na nową. To jednak jeden z niewielu przypadków, w których takie działanie jest konieczne.