Czym jest tylna belka skrętna?
W samochodach stosowane są różne rodzaje zawieszenia. Tylna belka skrętna to rozwiązanie stosowane przede wszystkim w niewielkich samochodach miejskich, których znakiem rozpoznawczym jest duży bagażnik. Tylna belka skrętna jest zawieszeniem półzależnym, którego usterki mogą skutkować sporymi kosztami naprawy. W celu uniknięcia dużych wydatków zaleca się systematyczną kontrolę zużycia tego delikatnego elementu konstrukcji samochodu.
Co warto wiedzieć na temat tylnej belki skrętnej?
Tylna belka skrętna to zawieszenie o prostej konstrukcji i małych gabarytach. Jest to typowe zawieszenie półzależne, które zakłada połączenie obydwóch kół jedną belką. Takie rozwiązanie konstrukcyjne ma wpływ m.in. na komfort odczuwany podczas prowadzenia pojazdu oraz pojemność jego bagażnika, który ze względu na sporą ilość wolnego miejsca może zostać znacznie powiększony. Ten typ zawieszenia stosowany jest przede wszystkim w samochodach francuskich marek. Ze względu na ryzyko uszkodzenia zawieszenia, konieczne jest wykonywanie systematycznych przeglądów w celu poddania regeneracji lub wymianie zużytych części.
Jak zbudowana jest tylna belka skrętna?
Zawieszenie oparte na tylnej belce skrętnej cechuje prosta budowa. Składa się ono z kilku typowych elementów, które w zależności od modelu pojazdu mogą różnić się miejscem osadzenia. W skład tylnej belki skrętnej wchodzą m.in.:
- drążki skrętne,
- wahacze,
- poprzecznica,
- łożyska.
Budowa tylnej belki skrętnej nie jest skomplikowana, co ułatwia jej montaż oraz demontaż w celu przeprowadzenia niezbędnych napraw. Uszkodzenia tylnej belki skrętnej zdarzają się dość często. Ze względu na budowę zawieszenia elementem, który jako pierwszy ulega zużyciu, są łożyska. Następnie uszkodzeniom ulegają wahacze, co skutkuje doskonale wyczuwalnymi problemem podczas prowadzenia samochodu. O uszkodzeniu wahaczy świadczą także charakterystyczne dźwięki m.in. skrzypienie, które dochodzi z tyłu pojazdu. Odpowiednio szybka wizyta w salonie diagnostycznym jest sposobem na uniknięcie poważnych usterek i sporych kosztów wymiany zużytych części. Sposobem na oszczędności są nie tylko systematyczne przeglądy, ale także poddanie tylnej belki skrętnej regeneracji.