Jak wygląda regeneracja pompy wspomagania?

Awarie pompy wspomagania układu kierowniczego zdarzają się stosunkowo rzadko. Przy właściwej konserwacji i regularnym kontrolowaniu poziomu płynu w układzie hydraulicznym pompa potrafi działać bez zarzutu przez lata. Jej poszczególne komponenty, takie jak uszczelki czy łożyska, ulegają jednak zużyciu i zdarza się, że pompa wymaga regeneracji. Jak rozpoznać usterkę? Jak regeneruje się pompę wspomagania układu kierowniczego?

Oznaki, że z pompą wspomagania jest coś nie tak

Sygnały świadczące o usterce pompy można dostrzec przede wszystkim podczas wykonywania manewrów. Jednym z nich jest słaba wydajność układu wspomagania, co odczuwalne jest jako opór w trakcie kręcenia kierownicą. Może nawet dochodzić do chwilowych blokad kierownicy. Dodatkowo zdarza się, że uszkodzona pompa piszczy podczas manewrowania, a podczas jazdy prosto pracuje zbyt głośno. O usterce świadczy także piana gromadząca się na powierzchni płynu w zbiorniku wyrównawczym układu wspomagania lub wyciek oleju z układu.

Przyczyny problemów z pompą wspomagania

Przyczyną nieprawidłowej pracy pompy mogą być kwestie prozaiczne, takie jak zużycie uszczelek czy tulei, lub poważniejsze uszkodzenia któregoś z komponentów pompy. Możliwe także, że pompa uległa zatarciu w wyniku rozszczelnienia i wycieku cieczy z układu – wówczas konieczna będzie wymiana całej pompy.

Pompa hydrauliczna to główny element układu wspomagania kierownicy, dlatego nawet niewielka usterka w pompie może wpłynąć negatywnie na cały system i poważnie go uszkodzić. Radzimy zatem nie bagatelizować niepokojących sygnałów, lecz oddać samochód w ręce fachowców, którzy dokonają regeneracji pompy wspomagania.

Jak przebiega proces regeneracji?

W pierwszej kolejności mechanicy rozkręcają pompę i oddzielają jej korpus od komory, a następnie dokładnie czyszczą każdy z elementów. Po dokonaniu oględzin są w stanie precyzyjnie ocenić stopień zużycia poszczególnych części pompy, a także zidentyfikować te, które wymagają wymiany. Ocenie poddaje się stan podzespołów, zaworów, wirnika, łopatek, osi napędowej, płyt oporowych i – obecnej w niektórych typach pomp – sprężyny dociskowej.

W dalszym kroku pompę poddaje się mechanicznemu czyszczeniu przy pomocy specjalistycznych narzędzi zdolnych usunąć nagromadzony brud, po czym wymienia się wszystkie uszczelnienia, łożyska i tuleje.

Tak przygotowany mechanizm testowany jest w specjalnym symulatorze układu hydraulicznego pod kątem szczelności i wydajności pracy. Pozytywny wynik diagnozy pozwala na ponowne zamontowanie pompy w pojeździe.

Koszt zakupu nowej pompy może przewyższać cenę regeneracji nawet dziesięciokrotnie. Jeśli takie rozwiązanie proponuje serwis aut, warto sprawdzić, czy aby na pewno nie wystarczy przeprowadzenie regeneracji (cena takiej usługi waha się bowiem w zakresie 300-400 zł).


Jeśli masz pytania, napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.